16 juli 2012

Waarom organisaties (moeten) veranderen door de MOCLO

Mobiel gaat al lang niet meer alleen over bellen met een mobiele telefoon of met elkaar chatten via Whatsapp. En als we het hebben over de 'Cloud', dan betekent dat veel meer dan muziek luisteren via Spotify of je bestanden opslaan in Dropbox. Achter onze smartphones en laptops gaat een steeds grotere en belangrijker wordende wereld schuil die door Verizon's John Stratton ook wel de MOCLO genoemd wordt: de MObile CLOud.

Meer apparaten dan mensen met elkaar verbonden

Mobiel heeft een enorme invloed op datgene waar jij en ik dagelijks mee werken: besturingssystemen en software van onze computers. Door mobieltjes en tablets ontstonden Android, Apple's iOS en Windows Phone. Deze ontwikkelen zich in razend tempo om bruikbaar te worden op allerlei apparaten, waarbij de vaste dekstop computer langzamerhand uit beeld gaat verdwijnen.

De platformen bieden de mogelijkheid om honderdduizenden apps in te pluggen, die vervolgens van de verbinding- en locatiegegevens van je apparaat gebruik maken. De platformen kennen ook al een volledig distributie- en betalingssysteem. Mobiel, de besturingssystemen, de apps en het verbinden daarvan met anderen (social) of apparaten en sensoren (machine-to-machine) breidt zich uit in ieder facet van ons leven:

Bron: All Things Digital en Cisco

En als we die lijn doortrekken, dan kun je daar straks ieder mogelijk apparaat aan toevoegen, zolang het maar verbonden is: televisies, de verwarmingsthermostaat, je auto en koelkast, het HR-systeem van je organisatie, je elektriciteitskast, medische apparatuur en het digitale billboard waarop je organisatie adverteert.


Cisco schat in dat er in 2020 wereldwijd 50 miljard apparaten met elkaar zijn verbonden. En dat gaat dan van uitgebreide tablets tot bijvoorbeeld een luchtvochtigheidsmeter.

De Cloud (de naam is afkomstig van de 'wolk' waarmee ICT jarenlang de verbinding met internet tekende) staat voor data bewaren op het internet in plaats van op je eigen computer.
Dat wij als consumenten het woord 'Cloud' moeten gebruiken is overigens onbegrijpelijk. Zelfs Apple doet het met zijn dienst 'iCloud'. Het zegt niets en is een niet klantgerichte term. Maar goed, dit terzijde.


De 'Cloud' is de wolk die gebruikt wordt om te schetsen dat data
en programma's zich op het internet bevinden in plaats
van op de eigen computer/server/telefoon

De Cloud maakt dus een einde aan het apparaat en lokatie gebonden opslaan van je data en programma's. Windows werd groot met het verkopen van software in een doosje, dat je op je PC of laptop moet installeren. Beveiligers als MacAfee werden groot met het verkopen van anti-virus software voor op je computer of op het bedrijfsnetwerk. IT-afdelingen werden letterlijk groot in aantal FTE's door het versiebeheer, de installatie per PC, en het bewaken dat alle bedrijfsdata binnen het eigen netwerk en de firewall blijft. Maar ook het aanvragen van analyses en queries uit het datawarehouse, dat meestal nog centraal ingeregeld is, en waarvoor de gebruikers een aanvraag moeten doen, zal veranderen.

De cloud zet niet alleen de IT-wereld op zijn kop, maar die van iedereen

Je persoonlijke informatie, maar zeker ook bedrijfsinformatie, wordt op ieder moment, op iedere locatie en vanaf je smartphone, laptop of tablet, bereikbaar met apps. Mensen en apparaten van bedrijfs-, medische, onderwijs-, transport-, energienetwerken worden met elkaar verbonden. Cisco schat tevens in dat in 2020 ruim een derde van alle data wereldwijd toegankelijk is via de Cloud.

Voorbeeld Business Intelligence on the Go:
Real time scorecard gekoppeld aan transactiesysteem,
toegankelijk via een iPad en iPhone app

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat alle medewerkers tot dezelfde informatie toegang moeten krijgen. Waar de aandacht van IT veel meer naar uit zal gaan is het maken en beheren van profielen die afhankelijk van context, lokatie en apparaat toegang geven tot informatie. Identity Management zou je dat kunnen noemen. Vergelijkbaar met wat we bijvoorbeeld al kennen bij de banken of telecomproviders: al onze data hangt in de cloud, en met apps krijgen we toegang vanaf ieder apparaat tot dat deel van de informatie die past bij ons profiel. Vervolgens kunnen we ook direct actie ondernemen (overboeken, overzichten downloaden, analyseren).

Wat betekent dit in de praktijk?

Als consument betekent het dat jij als eigenaar je Volvo op afstand op slot kunt doen met een app, en dat jij op afstand je energieverbruik thuis kunt regelen door apparaten aan, uit of in standby te zetten. Jouw profiel geeft toegang tot de app. Je apparaat geeft aan dat je op 2 uur rijden van je huis bent, en de verlichting aan zal gaan als je binnen een kilometer van bestemming bent. En door de Cloud is dit alles met elkaar verbonden, aan te passen en te analyseren.

Voor een bedrijf betekent het dat de hele wijze van business bedrijven kan (en moet) veranderen. Account managers hebben klant- en productinformatie op iedere lokatie en op ieder moment beschikbaar, afgestemd op het profiel van de gebruiker: Business Intelligence on the Go! (heerlijk lijkt me dat). Real-time-analyses. Processen moeten op de schop, workflows krijgen een andere architectuur en worden efficiƫnter, beslissingsprocessen moeten aangepast worden en er gaat een enorme portfolio aan potentiƫle diensten ontstaan, met uiteraard ook een breed nieuw front van concurrentie uit onverwachte hoeken.

De toepassingen gaan zo ver, en hebben zoveel impact, dat het bijna niet te beschrijven is. Twee praktijkvoorbeelden om een beetje een idee te geven:

Een ander voorbeeld:
Medicina iHealth Bloeddrukmeter

1. Koeien verbinden met het internet

De Nederlandse startup Sparked brengt sensoren aan in koeien. De sensoren zijn wireless verbonden met het web en kunnen met apps uitgelezen worden. Als een koe ziek is, niet meer beweegt of zwanger is, dan gaat er automatisch een signaal naar de app van de boer.

En zo zendt iedere koe jaarlijks 200 MB aan data naar het netwerk van de boer. Weer een stukje Big Data erbij.

2. Pacemaker met Wifi

In 2011 kreeg een vrouw in New York een wifi-pacemaker met een ip-adres (een nummer dat een locatie op internet uniek identificeert). Een clouddienst monitort het hart en rapporteert aan een arts die mobiel wordt gewaarschuwd als er problemen dreigen. De afdeling cardiologie kwam vervolgens met de 'Remote-K-Viewer' app voor de iPad, waarmee de doktoren de pacemaker op afstand kunnen uitlezen en eventueel bijstellen.

Samenvattend

Onze smartphones en alle apparaten die ermee verbonden zijn via de Cloud, vormen samen het post-PC-tijdperk: de MOCLO. Mobiel, de Cloud en alle miljoenen apparaten en sensoren die 'smart' gemaakt worden door ze te verbinden met internet. Alle programma'tjes (apps) die je download, weten op welk type apparaat je ze opent, op welke locatie jij je bevindt en tot welk cloud-netwerk ze behoren.

Nu wordt nog naar de marketingafdeling gekeken als het gaat om een mobiele app. En naar de IT-afdeling als het gaat om toegang tot informatie. Opnieuw een voorbeeld met dit blog dat Marketing, IT en het runnen van een businessmodel helemaal met elkaar worden verweven.

We zitten midden in een revolutie die langzamerhand op volle vaart aan het komen is. Opnieuw is voor iedere organisatie het mantra: wees alert, sta open voor verandering, en zorg voor goed leiderschap.

Tijd voor een vergadering hierover! Mijn auto weet straks dat ik door de file 10 minuten later op kantoor zal zijn, en geeft dit vast door aan mijn agenda, die automatisch mijn collega's update. Mijn iPhone meldt me dat ik met de 10 minuten vertraging een telefonische afspraak die later staat gepland naar voren kan halen.

YouTube: The Internet of Things (TIO)

2 opmerkingen: