Social Recruiting - Een strategische aanpak
- 57% van organisaties zegt dat social media hun branding ondersteunt
- 48% van organisaties zegt dat social zorgt voor meer referrals
- 46% van de sollicitanten brengt 6 uur of meer door op sociale sites om te zoeken naar een baan
- 73% van de sollicitanten tussen 18-34 jaar hebben een baan gevonden via sociale netwerken, vergeleken met 53% via een job board
- 43% vond een baan via referrals op Facebook, op LinkedIn was dit 41%
Een belangrijke kanttekening is hier op zijn plaats. Het onderzoek richt zich op sociale netwerken, en jobboards langs de zijlijn. De grootste kracht weten we bij Manpower uit ervaring, ligt nog altijd bij zoekmachinemarketing. Ver daarachter volgen de sociale netwerken als het om recruitment gaat.
Wat recruitment nodig heeft is een Engagement Strategie.
Denk na over:
- hoe gebruiken kandidaten en opdrachtgevers social?
- waar willen ze over praten?
- van wie willen ze wat horen?
- wat triggert hen om betrokken te raken in een gesprek, een discussie, een posting?
- LinkedIn company page, met actief de recruiters bereikbaar
- Facebook page, actief gemonitord, post blogs, chats over een thema, nieuwsberichten
- Twitter account corporate, en een account per recruiter voor persoonlijke interactie
- YouTube kanaal met video’s over functies, cultuur en de medewerker aan het werk. De video’s worden vervolgens ook in job descriptions ingevoegd.
- SlideShare waar alle presentaties actief gedeeld worden
Een voorbeeld van een aanpak voor jouw recruitmentafdeling.
Een zes weken durende bootcamp voor recruiters, waarin hen geleerd wordt hoe het beste uit social media te halen. Het gaat niet alleen om banen delen, maar vooral ook om de conversatie. Ook wordt hier bewust gemaakt, dat social is één van de tools is, in de gereedschapskist. Vergeet niet gesprekken, e-mail, netwerk events en zoekmachine marketing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten